- Meningkatkan penglibatan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran khusus dalam matapelajaran Pendidikan Islam
- Penggunaan kaedah pembelajaran kooperatif
Persoalan Kajian
- Adakah pelajar aktif di dalam kelas dengan aktiviti yang dijalankan oleh guru
- Bagaimana penglibatan pelajar semasa aktiviti dijalankan di dalam kelas
Metodologi
- Melibatkan kelas Tingkatan 4 (4 kelas) di SM Teknik Sepang
- Model Lingkaran Kemmis dan Mc Taggart (1988)
Implikasi Kajian
Analisis hasil dapatan dari permerhatian
Hasil daripada aktiviti ini pengajaran lebih kepada berpusatkan pelajar. Penglibatan pelajar secara aktif dalam pembelajaran memberi impak positif pada kajian ini.
Analisis hasil dapatan dari temubual
Secara keseluruhan terdapat perubahan tingkah laku pada pelajar iaitu pelajar lebih berani dan berkeyakinan semasa aktiviti dijalankan. Ini menyebabkan pelajar seronok dan suka dalam sesi P&P.
Ulasan
Kaedah dan teknik yang digunakan amat berkesan pada pelajar walaupun tiada maklumat kuantitatif yang menunjukkan respon pelajar atau data yang menunjukkan perubahan pada pelajar. Berdasarkan kajian yang dibentangkan, saya mendapati guru mula mempelbagaikan kaedah dan teknik semasa P&P dan berkebolehan dalam pengawalan pelajar serta kelas. Pembelajaran memberi peluang pada pelajar berinteraksi dengan guru dan pelajar lain di dalam kelas serta penglibatan mereka secara langsung dalam P&P.
0 comments:
Post a Comment