Monday, November 2, 2009

Aktiviti 3 (I): Laporan Pembentangan Kolokium Senior

Pembentangan Pertama

Tarikh : 26 Oktober 2009 (Isnin)

Sesi Pembentangan III, Bilik Perdana C

Tajuk : Pengunaan Kaedah Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Penglibatan Pelajar Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Pendidikan Islam

Nama Guru:
Noorul Huda Saiepudin
Saljiney Bobby
Nama Sekolah: SM Teknik Sepang, Dengkil

Pernyataan Masalah
Tujuan Kajian
  • Meningkatkan penglibatan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran khusus dalam matapelajaran Pendidikan Islam

  • Penggunaan kaedah pembelajaran kooperatif

Persoalan Kajian

  • Adakah pelajar aktif di dalam kelas dengan aktiviti yang dijalankan oleh guru

  • Bagaimana penglibatan pelajar semasa aktiviti dijalankan di dalam kelas

Metodologi

  • Melibatkan kelas Tingkatan 4 (4 kelas) di SM Teknik Sepang
  • Model Lingkaran Kemmis dan Mc Taggart (1988)

Implikasi Kajian

Analisis hasil dapatan dari permerhatian

Hasil daripada aktiviti ini pengajaran lebih kepada berpusatkan pelajar. Penglibatan pelajar secara aktif dalam pembelajaran memberi impak positif pada kajian ini.

Analisis hasil dapatan dari temubual

Secara keseluruhan terdapat perubahan tingkah laku pada pelajar iaitu pelajar lebih berani dan berkeyakinan semasa aktiviti dijalankan. Ini menyebabkan pelajar seronok dan suka dalam sesi P&P.

Ulasan

Kaedah dan teknik yang digunakan amat berkesan pada pelajar walaupun tiada maklumat kuantitatif yang menunjukkan respon pelajar atau data yang menunjukkan perubahan pada pelajar. Berdasarkan kajian yang dibentangkan, saya mendapati guru mula mempelbagaikan kaedah dan teknik semasa P&P dan berkebolehan dalam pengawalan pelajar serta kelas. Pembelajaran memberi peluang pada pelajar berinteraksi dengan guru dan pelajar lain di dalam kelas serta penglibatan mereka secara langsung dalam P&P.










0 comments:


Blogspot Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by ArchitecturesDesign.Com Beautiful Architecture Homes