Saturday, November 7, 2009

Aktiviti 1: Ulasan Buku

Tajuk Buku: Practitioner Research For Educators- A Guide to Improving Classroom and Schools
Apakah yang dimaksudkan Kajian Tindakan?
Sesuatu usaha untuk menambahbaikkan prestasi murid serta sekolah melalui mengenal pasti masalah atau isu yang dihadapi. Ini bereti guru meletakkan matlamat iaitu penambahbaikkan yang berterusan dalam P&P 'sustainable improvement'. Guru akan membuat kajian dimana mengumpul data, menganalisis maklumat yang diterima dan akhirnya memilih cara penyelesaian yang terbaik untuk mengatasi isu tersebut serta membuat laporan. Penulis menyatakan 3 element penting untuk membuat kajian tindakan iaitu guru perlu melakukan kajian dengan usaha sendiri dan bukannya pengguna iaitu menggunakan kajian yang telah dilakukan oleh pihak luar. Kedua ialah kajian tindakan dapat membantu guru membuat kajian relevan berdasarkan masalah dan persoalan yang timbul. Ketiga ialah hasil kajian cukup memberi kepercayaan dan gambaran untuk membuat keputusan bagaimana dan apa yang perlu diajar.
Pernyataan ini disokong oleh Valsa Koshy (2005) dalam buku Action Research for Improving Practise yang menyatakan kajian tindakan merupakan proses pembelajaran melalui perbuatan (learning by doing) iaitu kajian yang melibatkan amalan pengkaji itu sendiri atau yang dilakukan oleh pengkajiitu sendiri dan bukannya kajian dari pihak luar.

0 comments:


Blogspot Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by ArchitecturesDesign.Com Beautiful Architecture Homes