Saturday, November 7, 2009

Tugasan Kelas: Konsep Dan Model Kajian Tindakan

Konsep Kajian Tindakan

Kajian tindakan adalah satu bentuk penyelidikan. Penyelidikan merupakan satu proses langkah-langkah yang digunakan untuk mengumpul dan menganalisis data untuk mendapatkan dan meningkatkan kefahaman ke atas sesuatu topik atau isu. Dengan ini kita dapat melihat peranan data yang diproses untuk mendapatkan informasi berkenaan isu yang dikaji. Maklumat ini pula sekiranya ia diaplikasikan, ia boleh dianggap meningkat satu tahap kepada pengetahuan.

Menurut Elliot & Adelman (1976) yamg melapori kajian tindakan di bilik-bilik darjah menegaskan kajian tindakan sebagai penyelidikan yang berusaha mempertingkatkan mutu profesionalisme guru, merupakan penyelidikan terhadap situasi sosial di sekolah bertujuan memperbaiki amalan guru.

Penyelidik perlu mengenalpasti soalan-soalan ataupun masalah yang ingin diselesaikan, kemudian melakukan kajian dengan merujuk sumber rujukan berbincang dengan pihak-pihak tertentu, menentukan pendekatan kajian serta pelan tindakan, melaksanakan pelan tindakan dan pada masa yang sama, memantau kesan tindakan dengan mengumpul dan menganalisis data, menerangkan dan membincangkan dapatan dan implikasi kajian dan akhirnya hasil kajian dilaporkan agar ia memberi manfaat kepada semua orang.


Model Kajian Tindakan


Model Reka Bentuk Kajian oleh Stephen Kemmis (1983) dan McTaggart(1988). Reka bentuk ini menunjukkan kitar-kitar dalam kajian tindakan yang mana setiap kitar mempunyai 4 bahagian; rancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi. Bahagian-bahagian ini kemudian diulang dengan perancangan hasil ulangkaji dan tindakan yang seterusnya.














Rajah 1: Model lingkaran (spiral) Kemmis dan McTaggart (1988)

























Rajah 2: Model Kajian Tindakan Elliott (1991)


















Rajah 3: Model Ebbutt (1985)





















Rajah 4: Model Kajian Tindakan McKernan (1991)

0 comments:


Blogspot Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by ArchitecturesDesign.Com Beautiful Architecture Homes