Pembentangan Kedua
Tarikh : 27 Oktober 2009 (Selasa)
Sesi Pembentangan II, Bilik Perdana C
Tajuk : Meningkatkan Penglibatan Pelajar Secara Aktif Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Dengan Mempelbagaikan Penggunaan Alat Bantu Mengajar
Nama Guru:
Nurkhalisah Binti Mustapa
Nadiah Binti Yusof
Hafizah Binti Mohamed
Nama Sekolah: SMK Seremban Jaya
Pernyataan Masalah
Tujuan Kajian
- mengkaji sejauh mana alat bantu mengajar dapat menarik minat pelajar dalam P&P
Persoalan Kajian
- Bagaimana alat bantu mengajar dapat membantu pelajar untuk lebih berminat dan memahami isi pengajaran yang di sampaikan dalam kelas
- Bagaimana mengubah amalan pengajaran guru daripada bentuk syarahan kepada kepelbagaian penggunaan alat bantu mengajar
Metodologi
- Mengenal pasti isu, masalah atau situasi yang hendak di kaji
- Merancang penyelidikan
- Melaksanakan tindakan (contoh: power point, gambarajah, bahan maujud, permainan dan muzik)
- Memerhati dan mengumpul data
- Mereflek dan menilai kesan kajian tindakan
Implikasi Kajian
Analisis hasil dapatan dari hasil temubual
Pelajar rasa seronok semamsa P&P dan lebih berminat serta memberi perhatian dalam kelas. Pelajar mula berani bertanya dan berkomunikasi dengan guru.
Analisis hasil dapatan dari hasil keputusan ujian
Terdapat peningkatan dalam keputusan pelajar iaitu ujian bulanan hasil daripada perubahan teknik pengajaran iaitu kepelbagaian penggunaan alat bantu mengajar.
Ulasan
Kreativiti guru dalam penggunaan pelbagai kaedah dan teknik dalam P&P amat membantu pelajar meningkatkan perasaan ingin tahu semasa belajar daripada sering mendengar syarahan guru. Guru harus memikirkan pendekatan yang terbaik untuk menyampaikan maklumat dan informasi yang maksimum serta mencapai objektif pengajarannya.
0 comments:
Post a Comment