Friday, December 4, 2009

Aktiviti 6: Kekuatan Pengajaran

Pengalaman/Refleksi Individu
Subjek Perdagangan-Kala

  1. Guru memberi penerangan secara mendalam dalam subtopik yang diajar.
  2. Guru memberi contoh-contoh yang berkaitan semasa memberi penerangan pengajaran. Contohnya menyuruh pelajar membawa contoh bungkusan makanan untuk mengetahui butir-butir yang perlu apa diketahui daripada label makanan.
  3. Guru memberi nota sepenuhnya dan latihan yang bersesuaian

Subjek Bahasa Melayu- Sofia

  1. Guru menyediakan latihan bagi menggalakkan pelajar menjana idea terutamanya di dalam penulisan
  2. Guru menggunakan teknik penerangan/kuliah bagi menerangkan format atau sesuatu tajuk.
  3. Guru menggalakan pelajar mengemukan idea dan pandangan secara individu dalam penulisan

Subjek Sains-Hasmee

  1. Pembelajaran berpusatkan bahan. Guru meminta pelajar membawa bahan bacaan seperti majalah, artikel, surat khabar dan seterusnya sebagai rujukan untuk mencari isi-isi penting untuk digunakan dalam membuat nota
  2. Pembelajaran berpusatkan guru. Guru memberi panduan secara langsung dan pelajar mengikut setiap langkah yang ditunjukkan
  3. Pembelajaran secara eksperimen dan berpusatkan pelajar. Dimana guru meminta pelajar membuat eksperimen dan mencari hipotesis berdasarkan keputusan dan hasil eksperimen yang dijalankan.

Kekuatan daripada pengajaran ini ialah:

  • memberi peluang kepada pelajar untuk lebih kreatif dan berusaha mendapatkan ilmu
  • pelajar mendapat pengalaman melalui eksperimen yang dilakukan sendiri dan lebih mudah untuk memahami topik yang diajar.
  • pembelajaran yang dikelas juga menjadi lebih menarik dan melibatkan penglibatan pelajar secara menyeluruh dikalangan pelajar.

Pandangan Secara Kumpulan

0 comments:


Blogspot Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by ArchitecturesDesign.Com Beautiful Architecture Homes